Knygų leidybos sektoriaus vystymasis Lietuvoje

Tyrimo tikslas: apžvelgti knygų leidybos sektoriaus vystymąsi remiantis surinktais 2008-2015 m. statistiniais duomenimis.

Svarbiausios tyrimo išvados:

  1. Šiandieninis leidybos sektorius Lietuvoje yra gana trapus ir pažeidžiamas: sektoriaus pagrindą sudaro ir gyvybingumą palaiko apie 60-70 vidutinių ir smulkių įmonių. Nors 2014-2015 m. situacija po ekonomikos nuosmukio ir sukrėtimų tiekimo grandinėje (didžiausių platintojų bankrotų) stabilizavosi, tačiau prognozės išlieka gana niūrios dėl vyraujančių neigiamų demografinių tendencijų, tradicinei leidybai nepalankių gyvenimo būdo pokyčių ir alternatyvių medijų konkurencijos, vis sudėtingėjančios verslo aplinkos.
  2. Pagrindiniai knygų pirkėjai yra 30-50 m. piliečiai, jie pasižymi stabilia perkamąja galia ir turi susiformavusius tvirtus skaitymo įpročius. Vidutiniu laikotarpiu šis segmentas išliks knygų rinkos centre, tačiau ateinančios kartos (pvz., gimusieji po 1990-1995 m.) jau turi kitokius informacijos vartojimo ir skaitymo įpročius – jie orientuojasi į naujas technologijas, labiau vertina elektroninę, o ne tradicinę spausdintinę knygą. Todėl leidėjai bus priversti ieškoti naujų leidybos verslo kelių.
  3. Leidyba yra mažo pelningumo veikla – grynasis sektoriaus pelningumas 2015 m. siekė 5,6% ir tai buvo geriausias rezultatas per analizuojamą laikotarpį. Tiesa, sektoriaus pelno rodiklį stipriai neigiamai veikia periodinės spaudos leidybos sunkumai pokriziniame laikotarpyje, knygų leidyboje situacija yra palankesnė (palyginimui, vidutinis bendrasis pelningumas knygų leidyboje 2011-2014 m. buvo ~13%, periodinės spaudos sektoriuje ~5%).

Tyrimą atliko: UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“

Atlikimo metai: 2017

Visas tyrimas: Knygų leidybos sektoriaus vystymasis Lietuvoje